Troen er hele tiden på vei

Jeg leser for tiden «Troverdig tro», en såkalt antologi, en tekstsamling som tar for seg utfordringer og spørsmål som troen vår møter.

Leif Andersen skriver i boka en tekst som heter «Sandheden og sandhederne». (Hadde jeg kunnet bestemme, hadde jeg fått oversatt teksten til norsk før den ble med i boka…) Her tar han blant annet for seg kampen mellom tro og tvil, og han skriver:

Troen er hele tiden på vej, på vandring: På vandring væk fra tvivlen, hen imod tilliden til Guds løfte:
«Ikke at jeg allerede har grebet det eller allerede er blevet fuldkommen; men jeg jager efter det, om jeg vikrelig kunne grive det, fordi jeg selv er grebet af Kristus Jesus. Brødre, jeg mener ikke om mig selv, at jeg allerede har grebet det. Men dette ene gør jeg: Jeg glemmer, hvad der ligger bagude, og strækker mig frem mod det, der ligger forude; jeg jager mod målet, efter sejrsprisen, som Gud fra himlen kalder os til i Kristus Jesus.» (Fil 3,12-14)
Selv en Paulus er ikke kommet i mål endnu. Han jager. Deri er anfægtelsen.
Men han jager afsted med håb – fordi han selv er grebet af Kristus. Deri er visheden.

Jeg synes det er klokt skrevet.

Legg igjen en kommentar

